רפואת השיניים משחזרת

ישנן סיבות רבות לצורך בטיפול שיניים.
הנפוצה ביותר היא מחלת העששת (עששת השיניים= רקבון שיניים= חורים בשיניים).
אחריה, שברים בשיניים ושחזורים ישנים הדורשים החלפה. כאשר רופא השיניים ממליץ לטפל בשן עששתית, ועוברים יותר ממספר שבועות ללא טיפול, החור יגדל ואולי אף יגרום לכאבים.
דבר זה יוביל לצורך בטיפול נרחב יותר ואולי אף יקר יותר.
ישנם מצבים בהם כבר לא נוכל להציל את השן ויהיה צורך לעוקרה ולהחליפה בשן מלאכותית כלשהי.
אם קיים חור בשן ישנם מספר סוגי חמרים שניתן להשתמש בהם על מנת לסתום אותו ולשחזר את צורתה של השן כדי להחזירה לתפקוד תקין.
זכרו כי לעיתים שיניים זקוקות לטיפול אף אם אין הן כואבות! כשהשן כואבת, מדובר לעיתים בטיפול מורכב ויקר יותר - בהתאם לזמן הדרוש לטיפול ולמורכבותו.

כיצד נוצר חור?

החור נוצר על או בצידה של השן כתוצאה מצטברת של שלושה גורמים: חיידקים, סוכרים שבמזון, וזמן. שלישיה זו גורמת להווצרות סביבה חומצית הגורמת להמסת השיכבה החיצונית של השן – האמייל.
רב החורים נוצרים אמנם באנשים צעירים שאולי לא שומרים היטב על היגיינה, אך גם בגיל מבוגר יותר איננו חסינים בפני העששת.
ישנו מרכיב גנטי הנוגע לבריאות השיניים והחניכיים, אולם לא משנה הגנטיקה, אם לא נדאג לשיניים, הן תהיינה פגיעות יותר למחלות הפה.
בתינוקות מוכרת התופעה של הרס עששתי של השיניים הקידמיות. מצב זה נוצר כאשר הם נרדמים עם בקבוק המכיל נוזל עם סוכרים, ונקרא "עששת בקבוקים".
ילדים נוטים לקבל חורים במשטחים הלועסים של השיניים וגם ביניהן.
מבוגרים יכולים לקבל חורים גם ליד סתימות ישנות, דבר הדורש את החלפתן.
מוקדי עששת חדשים נוצרים באוכלוסיה המבוגרת לרב בין השיניים או על גבי שורשי שיניים שנחשפו.
ניתן למנוע או להקטין הופעת מוקדי עששת בין השיניים בשימוש בחוט דנטלי.
חורים בשורשי שיניים נוצרים מאחר והשורש אינו מכוסה שכבת הגנה של אמייל.
לכן, כאשר הוא נחשף, הוא פגיע יותר למתקפה חומצית היוצרת עששת.
שורש השן יכול להיחשף כתוצאה מצחצוח אגרסיבי מתמשך או אבדן עצם בשל מחלת חניכיים.
עששת יכולה להיווצר גם בסמיכות לשחזורים ישנים – סתימות, כתרים וגשרים.
ככל ששחזור מלאכותי מתיישן ומתבלה, יכולים להיווצר מרווחים בינו לבין חומר השן הסמוך, דבר המהווה מלכודת לשאריות מזון המכילות סוכרים, ולחיידקים יוצרי עששת.

עששת ואפשרויות שחזור

כחלק מהביקורת התקופתית במרפאה, אנו בודקים את כל השחזורים הקיימים בפה כמו כתרים, סתימות, גשרים וציפויי חרסינה.
זאת במגמה למצוא סימנים לבלאי או הווצרות עששת.
הבדיקה נעשית בראיה, בבדיקה פיזית של משטחי השן ובצילומי רנטגן דיגיטאלי המאפשרים מבט לתוך השיניים וביניהן.
במקרה הצורך נמליץ על טיפול להחזרת השן למצב בריאות ותפקוד תקין.
ולעיתים נמליץ רק על מעקב וחיזוק השמירה על ההגיינה בבית כדי למנוע הדרדרות והגעה לצורך לטפל בשן.